יום רביעי, 26 באוקטובר 2011

מחשבות בעקבות שחרור גלעד שליט

ביום 18.10.11 עמד הזמן מלכת, כשמיליוני אזרחים עקבו בנשימה עצורה, בחששות ובדמעות התרגשות אחר תהליך חזרתו מהשבי של גלעד שליט. לא היה לפניו אדם שהפך עד כדי כך מדמות פרטית לכמעט בן-משפחה של רוב הציבור, ושהדאגה לגורלו הקיפה כ"כ הרבה אנשים. ואמנם, ההסכם שחתמה הממשלה עם ארגון החמאס לגבי שחרורו זכה לתמיכה חסרת תקדים כמעט: לפי הסקרים למעלה מ-80% מהציבור תמכו בהחלטה לשחרר למעלה מ-1,000 מחבלים שפוטים תמורתו.

בנקודת הזמן הזו, כבר אי-אפשר היה עוד להימנע מביצוע העיסקה. רוב הציבור לחץ על הממשלה לבצעה, בלי קשר לשאלה כמה מחבלים ישוחררו, שמותיהם ולאן ייסעו לכשישוחררו מהכלא. מילת המפתח שברקע העיסקה הייתה "בכל מחיר". למעשה, ההכרעה של הציבור לגבי ביצוע העיסקה לא התקבלה בשנת 2011: מהלך יחצ"ני מוצלח שנמשך מספר שנים גרם לכך שכמעט כל הציבור הזדהה עם הוריו של גלעד ודרש את שחרורו. המדיה פעלה כולה להעצמת השבי ולהפנמתו ע"י כל בית בישראל, ולהפעלת לחץ על הממשלה. תוצאות המו"מ היו ידועות מראש. הדאגה הייתה רק לגבי מצב בריאותו של גלעד.

ההתרגשות שאחזה בציבור לקראת השחרור גרמה גם לשימוש בביטויים בולטים: הרמטכ"ל אמר לגלעד שליט שהוא גיבור ואמיץ; רוה"מ זכה לציון לשבח מהעיתונות על מנהיגותו; הציבור, מצידו, זכה לתשבחות על גילוי סולידריות.

לאחר שנרגענו מההתרגשות העצומה שאחזה בנו, הגענו אולי לנקודה שכדאי להבהיר לעצמנו מספר דברים.

מדינת ישראל נמצאת במצב קבוע של סכסוך עם שכניה מאז הקמתה, ואפילו שנים רבות לפני-כן. זה איננו סכסוך שבחרנו בו, או שאנו יודעים בבירור אם וכיצד ניתן לסיים אותו. מבחינתנו הסכסוך מהווה מציאות-חיים, גם אם אנו ממשיכים לחפש דרך לסיים אותו. המלחמה הנמשכת היא  כפי הנראה המחיר שצריך לשלם תמורת הבחירה שעשינו, לאמץ פתרון לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

בהחלט ייתכן שאפשר היה לנהל את הסכסוך טוב יותר משעשינו עד כה: לחתור יותר במרץ לשלום עם שכנינו, לחפש יותר הזדמנויות לקירוב לבבות, להיות נדיבים יותר כלפי שכנינו בכל היבט טריטוריאלי, להיות פרגמטיים יותר בדרישותינו לגבי אופי התהליך ושלביו, לוותר על היותנו צודקים ולנסות לראות את המציאות מנקודת מבטו של האחר, ולחפש יותר צדק סינכרוני ולא להתעקש על צדק היסטורי שממילא משקף רק נקודת מבט לאומית-שרירותית. אחרי הכול, לרובנו ברור כבר זמן רב מהם קווי המיתאר של ההסכם העתידי בין העמים והוויכוח הוא לכן יותר על טקטיקה, תהליך ופרטים.

אבל גם שכנוע עמוק בכך שיכולנו לנהל את הסכסוך בצורה טובה יותר אינו יכול להוביל למסקנה שהייתה אי-פעם אפשרות שהמפעל הציוני יקום ללא סכסוך בין העמים: שמישהו ייתן לעם היהודי להגשים חינם את חלומו להקים מדינה יהודית ריבונית בארץ ישראל. מדינת ישראל חייבת להילחם על זכות קיומה. "מגש הכסף" שלה הוא קרבנות שהיא מקריבה למען חייה. ישראל חיה על חרבה: לא כאידיאל, לא כנגזרת של שאיפות טריטוריאליות – ככורח.

לא כל העם היהודי האמין בעבר או מאמין כיום בעדיפות הפתרון הציוני על האלטרנטיבה. רוב העם היהודי נשאר מבחירה באירופה, או היגר בתחילת המאה ה-20 ממזרח אירופה לארצות אחרות – לא לארץ ישראל. ניצחון הרעיון הציוני הוכח, לרוע המזל, ע"י ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה. גם כיום הרעיון הציוני אינו שולט בכיפה: ישראל הפכה בעיקר למקלט לקהילות נרדפות, שהגיעו לכאן מחוסר ברירה – לא לאבן שואבת לקהילות יהודיות משגשגות. חלק ניכר מאוכלוסייתה של מדינת ישראל – קרוב ל-2 מיליונים – עזב מרצונו את הארץ מאז הקמת המדינה כדי לשפר את איכות חייו. כי יש קללה שמלווה את הפתרון הציוני: הסכסוך המתמשך עם שכנינו והצורך לחיות על חרבנו.

אנו חיים כל הזמן על סיפה של המלחמה הבאה, גם אם אנחנו טורחים לחיות חיים נורמליים ומדחיקים מתודעתנו את איומה של מלחמה זו. המאבק המזוין מכתיב לנו סולם ערכים תרבותי-חינוכי: הוא מגדיר ומבליט ערכים כמו ביטחון, גבורה, הקרבה, התנדבות, ערבות הדדית, כושר עמידה. אנו לומדים לשאת בנטל הביטחוני כמובן-מאליו. אימצנו את הדרישה מהפרט להיות נכון לשלם מחיר למען קיומו של הכלל. לכן אנו נשבעים אמונים למדינת ישראל ומתחייבים להקריב את חיינו למענה: לא כי השתכנענו ש"טוב למות בעד ארצנו", אלא כי חיינו כקולקטיב מותנים בכך שניקח על עצמנו מחויבות אישית זו.

אין בכל מה שנאמר עד כאן הצהרה "ימנית": מחויבותנו אינה נובעת מאמונה שמדובר בנחלת אבות, או שיש לנו איזושהי זכות היסטורית על הארץ או על איזשהו חלק שלה, ולא משלילה של זכויות האחר. זוהי רק הבנה שהפתרונות הלאומיים בעולם מתחרים בדרך-כלל על זכות הקיום שלהם, ואין זכות קיום לתנועה לאומית שאינה מוכנה להילחם על קיומה. והמיליטריזם הצבאי הישראלי הוא אכן כזה: הוא אינו מבוסס על שנאת האחר ושלילת זכותו – הוא פרח והתעצב דווקא בקרב קבוצות אוכלוסייה שהאמינו אידיאולוגית בזכות קיום גם לאחר.

במלאת ששה עשורים למדינת ישראל הלוחמת, ואחרי ששילמה למעלה מ-22 אלף קרבנות כדי לשרוד – נמצאה בה נקודת תורפה. מדובר לא ביחס לאבידות בנפש, אלא בחוסר היכולת לשאת חיילים שנפלו בשבי וגופות של חיילים שלא זכו לקבורה בישראל. זיהוי נקודת התורפה הביא באופן מיידי לשינוי האסטרטגיה של ארגוני הטרור: מיותר לתקוף את כוחות צה"ל – עדיף לחטוף חיילים. והמאמצים מופנים לכן בשנים האחרונות לכיוון זה.

צריך לומר לעצמנו: אין הבדל בין אבידות לבין שבויים – הכול חלק מהמחיר שאנחנו משלמים במסגרת השמירה על ביטחוננו. החשיבות היחידה של השבויים נובעת מהתייחסותנו אליהם. מחולשתנו. מכך שהוכחנו פגיעות מוגדלת לנושא השבויים. אני יכול לנחש שארגוני הטרור יצליחו אפילו יותר אם יחטפו חיילות ולא חיילים.

התגובה הרגשית של הציבור לשביו של גלעד שליט לא קרתה מאליה ולא בבת-אחת. היא תוצאה של מהלך מתוכנן שתפקידו היה להפוך את גלעד שליט מחייל אנונימי לבן-משפחה של כל אחד מאיתנו. לגרום לתחושת סבל אישית בקרב רוב הציבור. להגביר ולפזר את תחושת הנזק בין כולנו. המהלך הצליח, והמצוקה על התמשכות שביו של גלעד שליט הפכה לנחלת הכלל. הבכי הציבורי הוא הוכחה להצלחת המהלך.

קיים ניגוד אינטרסים בין המעגל הפרטי לזה הציבורי, בין משפחתו של חייל לבין הנהגת המדינה. מבחינת המשפחה, שום עיקרון לאומי אינו שווה שערה אחת משערות ראשו של יקירם. מצידם, הם היו גם מודיעים על ביטול מעמדה של ירושלים כבירת ישראל לו דרשו זאת החוטפים ולו היה הדבר בידם. מבחינת הציבור – טובת הכלל וביטחונו קודמים לאלו של החייל הבודד. לומר שיש לשחרר את החייל החטוף "בכל מחיר" זו אמירה של המשפחה - לא של הנהגה. הקרבת חייל למען הכלל היא שיקול לגיטימי של הנהגה, הרואה את טובת הכלל ויכולה לקבל החלטות צבאיות הכרוכות בסיכון של אובדן חיי אדם. תפקידנו הוא לתבוע מהם אחריות לאומית - לא להפוך בעצמם לבני-משפחה.

הפעם עשינו את ההיפך. זיכינו את רוה"מ בקילוסים על מנהיגות מופתית וקבלת החלטות קשות. אילו החלטות קשות? הרי 80% מהציבור דרשו ממנו לאשר את העיסקה וכל ראשי מערכת הביטחון תמכו (אפילו פומבית) במהלך! החלטה קשה של פוליטיקאי היא החלטה המנוגדת לדעת הציבור, החלטה הנשענת על חזון ועל אמונה שהוא לבדו רואה לנגד עיניו את טובת הציבור. לוי אשכול פעל באומץ כשניסה למנוע את מלחמת ששת הימים. מנחם בגין פעל באומץ כשהחליט לכרות שלום עם מצריים. האם רוה"מ הנוכחי פעל באומץ, נאמן לעקרונותיו ובניגוד לדעת הקהל? יותר נכון לומר שהוא פעל בניגוד לעקרונותיו (הכתובים) ובהתאם לדעת הקהל. על זה לא מגיע קילוס – על זה מגיעה אזהרה: אנו חיים בתקופה קשה מכדי שנוכל להרשות לעצמנו להיות מונהגים בידי מחפשי רייטינג. מדובר בגורל – לא בקביעת לוח משדרים. ממנהיגינו נדרוש שינסכו בנו אומץ מלמעלה, לא שיקלטו את המורך מלמטה.

האם גלעד שליט גילה גבורה? היהודים שנלקחו למחנות ההשמדה היו קורבנות. חסידי אומות העולם, שיכלו להתעלם מהמתרחש בארצותיהם אבל במקום זאת נקטו צעד ושמו נפשם בכפם כדי להציל יהודים מידי הצורר הנאצי - היו גיבורים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שלא להבחין בהבדל. לרוע מזלנו, נצטרך עוד הרבה גבורה בתולדות ישראל.

האם גילינו סולידריות? נכון אמנם שהדאגה לגורלו של גלעד הקיפה את רוב הציבור, והשמחה לרגל שחרורו הגיעה לממדים של חג לאומי, אבל הייתי מציע להיות יותר צנועים בחלוקת הציונים לעצמנו. סולידריות אמיתית נגלה אולי בשעת מבחן, כשנידרש כולנו להקריב מעצמנו למען הכלל - לא בבואנו לדרוש מהממשלה שתנקוט בצעד שמשמעותו הביטחונית לגבי רובנו היא אפסית (עד שייוודע אחרת).

בלהט הוויכוח הציבורי על גלעד שליט היטשטשו מושגים. למדנו מהעיתונות שתלמידי תיכון דורשים משר הביטחון להתחייב שאם הם יפלו בשבי החמאס – הוא יסכים לשלם כל מחיר כדי לשחררם מהשבי. משהו  קרה כאן לסולם הערכים שלנו: תפקידו של החייל הוא להגן על מולדתו – לא לדרוש ממולדתו להקריב קורבנות ביטחוניים כדי להציל אותו. הרעות, זו שבשמה נלחמים, פירושה שכל אחד יסכן את עצמו למען חבריו – לא שכל אחד ידרוש מהאחרים שיקריבו עצמם עבורו.

הדרישה הציבורית לשחרר את גלעד שליט לא עסקה בבחינת אלטרנטיבות, כאילו שמדובר רק באפשרות אחת -  שחרור מחבלים כלואים. הממשלה וצה"ל לא נדרשו לפעול כדי לשחרר את גלעד בכוח, כאילו שאפשרות זו בכלל אינה עולה על הדעת. וכולנו כבר למדנו מהעיתונות שהמודיעין לא ידע כלום על מקום שביו של גלעד וצה"ל לא בנה כוח משימה מיוחד לשחרורו בפעולה צבאית. ואז עולה השאלה מה בצע לנו בכל המערך המפואר של כוחות מיוחדים שבנינו בדור האחרון, אם הוא אינו יכול לבוא לידי ביטוי בפעולה צבאית. מה נשאר מכל הקומנדו הזה? סיכות, כומתות וחולצות טי?

מעבר לכל דיון לגבי הנזק הצפוי מהכניעה לדרישות החמאס, המשמעות של שחרור המחבלים הכלואים היא שהשיטה הקיימת של מלחמה בטרור – זו של לכידת מבצעי הטרור ושולחיהם וכליאתם - הגיעה לסוף דרכה. אין יותר טעם ללכוד מחבלים: הם ישוחררו בעקבות מבצעי חטיפה של חיילים או אפילו של סתם אזרחים ישראליים המטיילים ברחבי העולם ויהפכו מעכשיו למטרות פוטנציאליות לחטיפה.  לכידת מחבלים רק מסכנת אותנו. אין גם משמעות למערכת השיפוט הדנה את המחבלים למאסר: ממילא תקופת המאסר שלהם תיקבע בדיעבד ע"י מידת ההצלחה של חבריהם לחטוף ישראלים. אפשר לכן לוותר על ההצגה ולקבל החלטה שתפקידו של הצבא להרוג את כל המחבלים עם לכידתם, כך שלא יהפכו ליעדי מיקוח לארגוני הטרור.

הדיון הציבורי על שחרור שליט מעיד אולי על משהו אחר: על עייפות ציבורית. תש כוחנו מלהילחם. פגה נכונותנו להקריב למען קיומה של המדינה. לכן עושה רושם שהצבא התאים את עצמו ומנסה לנהל מלחמות עם אפס אבדות. לכן הכול מתנהל מהאוויר, והצבא מייצר יחידות עילית בעיקר כדי להבטיח שחיקה מינימלית במונחי כוח-אדם במקרים של התנגשות. זה אולי עובד לא-רע באירועים יזומים ובעימותים מוגבלים, אבל מלחמת לבנון השנייה היא דוגמא לתוצאה אפשרית של גישה כזו.

אם באמת עייפנו – המסקנות מרחיקות לכת. אולי באמת נחזור לארצות מוצאנו, כפי שדורשים אויבינו, ונשאיר את הארץ למי שמוכן להילחם עליה. וכמובן גם לעבוד בה. אבל אם החלטנו שיש סיבה להמשיך את המפעל הציוני – לא נוכל להרשות לעצמנו להקדים את טובת הפרט לביטחון הכלל.

יום רביעי, 19 באוקטובר 2011

הון בנקאי וסיכון בנקאי

הודעת המפקח על הבנקים
נתבשרנו באחרונה על כך שהמפקח על הבנקים עומד להחמיר את דרישות ההון שהוא מפנה כלפי הבנקים. ההחמרה המתוכננת היא דרישה מהבנקים להגדיל את היחס המינימלי בין הון לנכסים שהם חייבים להחזיק בכל עת. כדי לעמוד בדרישה זו על הבנקים לפעול בשילוב של שתי דרכים:

  • להגדיל את כמות ההון שלהם (לדוגמא, ע"י הנפקת מניות חדשות או הימנעות מחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות), פעולה שמשמעותה הגדלת המונה של היחס הון/נכסים,

ו/או:

  • לצמצם את היקף נכסיהם (לדוגמא, צמצום האשראי לציבור), פעולה שמשמעותה הקטנת המכנה של היחס הון/נכסים.

לפי מה שנכתב בעיתונות, המפקח על הבנקים כבר שלח להנהלות הבנקים התראה על כוונה זו, כדי להכין אותם לקראת המהלך: התאמת כל אחד מהגדלים לעיל דורשת לפחות מספר חודשים מהבנקים.


הודעת המפקח כבר זכתה לתגובות בעיתונות. ההערכות המיידיות של המגיבים היו שהחמרת הדרישות תגרום להקטנת נכונותם של הבנקים להעמיד אשראי, ואולי אף להתפתחותה של מצוקת אשראי במשק. צמצום האשראי יפגע ביכולתן של החברות ללוות ולהשקיע, ואולי אף יכריח אותן לצמצם מלאים ובכך יפעיל פעולת שרשרת של צמצום רכישות. בתחום הבנייה פירושו של צמצום האשראי הוא שהיזמים ייתקלו בנכונות מוקטנת מצד הבנקים לממן רכישת קרקעות חדשות לבנייה ובניית דירות חדשות. צמצום האשראי יפגע לכן ביכולתו של ענף הבנייה להאיץ את קצב הבנייה של דירות חדשות, מהלך שנתפס ע"י רוב הציבור (לא כולל כותב שורות אלו) כתנאי הכרחי להפחתת מחירי הדירות. צמצום האשראי יכול לגרום לבנקים להיות יותר סלקטיביים בהעמדת הלוואות למשקי בית לצורך רכישת דיור, פעולה שיכולה להתבטא מבחינת משקי הבית בהתייקרות הריבית על משכנתאות.


מנגד, מסע ההסברה של המפקח הבנקים שמלווה את המהלך מתמקד בהתרעה על החמרה אפשרית של המשבר הפיננסי העולמי ועל הסיכון שהחמרה כזו יוצרת למערכת הפיננסית המקומית, כשמובלט הצורך להחמיר את דרישות ההון כאמצעי מנע להגנה מפני נזקים שיגרום המשבר המתקרב.


מה זה בכלל "הון של בנק"?
כשאומרים "הון של הבנק" אין מדובר בהון המניות המונפק של הבנק או בכל צירוף מורכב של מערך ההתחייבויות של הבנק כלפי הבעלים וכלפי בעלי חוב נחות (הכוונה בצמד המילים "חוב נחות" היא לחוב שתנאיו כוללים במפורש הסכמה מצד בעלי החוב להיות אחרונים בסדר הנושים במקרה של פשיטת רגל של הבנק, הסכמה שניתנת תמורת ריבית גבוהה יותר על החוב מזו שמשולמת בגין חוב רגיל). הון בנקאי הוא מונח חשבונאי, המוגדר כהפרש הפשוט בין נכסי הבנק לבין התחיבויותיו. מאחר שהמקורות הכספיים למימון החזקת הנכסים של הבנק הם שניים - הון בעלים וחוב (כולל פיקדונות) – יוצא שהון הבנק הוא חלק הנכסים הממומן ע"י הבעלים.


הון של בנק כגודל משתנה
העובדה שמדובר בהפרש בין שני גדלים אוטונומיים פירושה שהון הבנק אינו קבוע לאורך זמן, אלא הוא משתנה כתוצאה מכל שינוי של הנכסים שאינו מלווה בשינוי מקביל וזהה של ההתחייבויות. השתנות ההון יכולה לקרות כתוצאה משינויים בנכסים (לדוגמא: חדלות-פירעון של לווה), שינויים בהתחייבויות (לדוגמא: פיחות השקל לעומת הדולר כאשר מדובר בפיקדון דולרי) ושינויים ישירים בהון (לדוגמא: חלוקת דיבידנד). חלק מההשתנות של ההון מקורה בשינויים לא זהים בשני הסעיפים: פיחות המשפיע בצורה שונה על הנכסים ועל ההתחייבויות, הפרש בין שיעור הריבית על אשראי לבין זה שעל פיקדונות (מה שקרוי מירווח פיננסי).


הון בעלים וערך שוק של מניות הבנק
מניות הבנקים נסחרות בדרך-כלל בבורסה לניירות ערך. לכאורה, ההון של הבנק היה צריך להשתקף בערך השוק של המניות שלו. הדבר אינו כך, כיון שבעוד שההון הבנקאי הוא גודל חשבונאי המשקף צילום מצב ליום המאזן של ערך נכסי הבנק והתחיבויותיו וערכו מחושב כהפרש פשוט בין השניים – ערך המניות של הבנק בבורסה לניירות-ערך משקף את ציפיותיהם של כל המשתתפים במסחר לגבי רווחיותו של הבנק בעתיד. כך, למשל, אם הציבור מצפה לפריחה מקרו-כלכלית - הדבר ישפיע לטובה על ערך מניות הבנק, ממש כפי שציפיות להעמקת משבר  פיננסי ישפיעו לרעה על ערך המניות; הון הבנק, לעומת זאת, אינו מושפע ישירות מהערכות לגבי העתיד.


לשם מה דרוש לבנק הון?
בנק הוא מתווך פיננסי שמקבל פיקדונות ומשתמש בהם להעמדת אשראי. לכאורה, הוא אינו זקוק להון-בעלים לשם כך. למעשה, הוא זקוק להון עצמי בגלל קיומו של סיכון אינהרנטי בפעילותו: העובדה שהוא נזקק להון עצמי נובעת מכך שהבנק נוטל סיכון בהעמדת אשראי - הסיכון שהלווים לא יפרעו את הלוואותיהם. ההון העצמי של הבנק משמש תשובה לסיכון זה.


אילו הבנק היה משתמש בכספי הפיקדונות רק לביצוע השקעות חסרות-סיכון - כמו לדוגמא רכישת אג"ח ממשלתי – הוא לא היה זקוק להון עצמי. בנקים שפעלו כך אכן היו קיימים בארה"ב בעבר ("בנקים לחיסכון"), והם התפרנסו משימוש בכספי חוסכים להשקעה בני"ע ממשלתיים. פעילות זו פרחה בתקופה ששוק ניירות הערך בארה"ב לא איפשר למשקי בית להשקיע ישירות בני"ע ממשלתיים, בעיקר בגלל מיגבלות שהוטלו על גודל העיסקה המינימלי. הבנק האופייני כיום הוא בנק שונה: הוא מגייס פיקדונות ממשקי בית ומשתמש בהם להעמדת אשראי לסקטור הפרטי. לאשראי זה מתלווה בהכרח סיכון של אי-פירעון, או בשמו המקובל: סיכון אשראי.


במצב שבו קיים סיכון אשראי הבנק נדרש להישען על כמות מסוימת של הון עצמי. ללא הון עצמי, כל נזק שהיה נגרם לבנק מצד האשראי (לדוגמא: פשיטות רגל של לווים) היה מועבר במלואו אל כתפי המפקידים. הון הבעלים משמש לכן להגנה על כספי המפקידים מפני פגיעה שמקורה בחדלות-פירעון מצד הלווים. זוהי למעשה שכבת בידוד שמגינה על המפקידים, משהו מקביל לשכבת האוזון שמגינה עלינו מקרינת השמש. משום כך נהוג גם לכנות את הון הבעלים "כרית ספיגה".


כמה הון נחוץ לבנק?
ההגנה שמספק הון הבנק למפקידים אינה בלתי מוגבלת. בהינתן כמות הון מסוימת, כל נזק שייגרם לבנק ייספג במלואו עד לאותה נקודה שבה ההפסד יגדל מעבר לגודלו של ההון - מנקודה זו ואילך הנזק ייפול על המפקידים. לפיכך, מידת ההגנה על כספי המפקידים היא פונקציה ישירה של כמות ההון, וליתר דיוק – של היחס בין ההון לאשראי. לכן, מפקידים היו צריכים לכאורה לקבל החלטות על הפקדת כסף בבנק מסוים רק לאחר שסקרו את מצבו העסקי ובפרט לאחר שלמדו על יחס ההון שלו: בהיותם מפקידים הם הרי בעלי חוב של הבנק והיו צריכים לבחון את חוסנו הפיננסי. כך בדיוק עושה הבנק כשהוא שוקל להעמיד אשראי ללווה. ובכל זאת, מסיבות שונות משקי הבית אינם מסתכלים בדרך-כלל על חוסנו של הבנק שבו הם מפקידים את כספם ועל יחס ההון שלו. יש כאן משהו אסימטרי ביחסי בנק-לקוח: בניגוד לחשדנות של הבנק ביחס ללווים – משקי הבית אינם חושדים בבנקים. אסימטריה זו מאפשרת לבנקים לפעול ביחסי-הון נמוכים ממה שהיה נדרש לו המפקידים היו ערים לסיכונים. למעשה, הבנקים הם הגופים העסקיים הפועלים עם היחס הנמוך ביותר של הון לנכסים במשק: נסו לתאר חברה שהייתה מעלה על דעתה לפעול עם יחס הון/נכסים של 5-10%, כמו הבנקים. חוסר-עירנות זה מצד המפקידים מטיל אחריות נוספת על המפקח על הבנקים.


מה מגביל את יחס ההון לאשראי?
לכאורה, בנק שמעוניין לגייס כספי מפקידים היה צריך לפתות אותם ע"י הצגה לראווה של יחס גבוה של הון לאשראי. הדבר היה מקטין את חששותיהם של מפקידים ואולי אפילו מאפשר לבנק לשלם להם ריבית נמוכה יותר לאור הביטחון הגבוה יותר שהוא מעניק להם. אלא שלשימוש בהון בעלים יש מחיר: ככל שהבנק משתמש יותר בהון הבעלים - התמורה שמקבלים הבעלים (תשואה להון) נמוכה יותר.


מדוע זה קורה? מאחר שלבנק יש מירווח פיננסי (ההפרש בין הריבית שהוא גובה מהלווים לבין הריבית שהוא משלם למפקידים) – הרווח שלו נגזר ישירות מגודלו של תיק האשראי שלו. אם הבנק יכול להגדיל את תיק האשראי עבור הון בעלים נתון – הוא יגדיל בכך את רווחיהם של בעלי המניות. הנטייה הטבעית של בעלי המניות תהיה, לכן, להגדיל ככל האפשר את "המנוף הפיננסי" – היחס בין גודל תיק האשראי לבין הון הבעלים; אלא שהמנוף הפיננסי הוא בדיוק ההופכי של היחס הון/אשראי, המצביע מנקודת מבטו של המפקיד על מידת הסיכון שנשקף לו. לכן, שיקולי השאת הרווח של הבנק יגרמו לו להגדיל ככל האפשר את המנוף הפיננסי, בעיקר אם המפקידים אינם רגישים לחשיפה הנוצרת לפיקדונותיהם; לעומת זאת, שיקולי שנאת הסיכון של המפקידים יהיו הקטנה ככל האפשר של המנוף הפיננסי כדי להגן על כספם מנזק.


הפתרון: שיווי משקל
התוצאה של מפגש הרצונות היא שיווי משקל תחרותי. הגדלת המנוף הפיננסי יכולה אמנם להגדיל את רווחי בעלי המניות של הבנק, אבל מצד שני היא תקטין את נכונות המפקידים לבחור בבנק כזה לניהול כספם ולכן תייקר עבורו את הפיקדונות.


השיקול לשמור על יחס הון סביר אינו רק אינטרס של המפקידים, אלא גם של בעלי עניין אחרים. כרית הון קטנה מידי תכניס את הבנק לאזור מסוכן: הוא יהיה פגיע יותר לנזקים מחזוריים מצד האשראי. עובדה זו לא תיעלם מעיני אנליסטים שונים וחברות דירוג, כמו גם מעיני שותפים פוטנציאליים לעסקים, ותגרום לבנק להיחשב כבנק לא יציב. הנוסחה הפשוטה היא לכן שככל שיש לבנק יותר הון – כך הוא בטוח יותר, תכונה החשובה לא רק למפקידים אלא גם לשאר בעלי העניין.


האם שיווי משקל תחרותי מספיק טוב?
מהתיאור האידילי עד כאן ניתן היה להסיק שאת שאלת קביעת יחס ההון של הבנקים אפשר היה להותיר לכוחות השוק: יחס ההון (או, לחילופין, גודל המנוף הפיננסי) ייקבע לפי משיכת החבל שבין המפקידים לבין בעלי המניות. כך הרי קורה בכל החברות העסקיות – בעלי החברות מנסים למנף ככל האפשר את ההון העצמי שלהם כדי להגדיל את רווחיהם, והבנקים מרסנים תופעה זו בכך שהם מוכנים להעמיד אשראי בתנאים שמגבילים את שיעור המינוף. בכך, הבנקים שומרים על שאר החברות הכלכליות מניהול לא-אחראי ומכניסה לסיכונים מוגזמים.


אותה תופעה מתרחשת גם במימון רכישת דיור ע"י משק בית. משק בית יכול אולי להעריך שמחירי הדירות עומדים בפני עלייה משמעותית, ולהחליט לכן על צעד של השקעה בדיור. מטבע הדברים, יכולתו ליצור רווחי הון בהשקעה זו תלויה ביכולתו למנף את הונו העצמי: הוא יכול לקנות דירה אחת אם שיעור המימון שלו הוא 50%, או חמש דירות אם שיעור המימון שלו הוא 10%. ההחלטה אינה נתונה בלעדית לשיקולו: הבנק יחליט גם הוא איזה שיעור מינוף הוא מוכן לממן.


ומי ישמור על הבנקים? האם יש הבדל בין בנק לבין חברה מסחרית אחרת? מי זה המפקח על הבנקים שנטל לעצמו סמכות לקבוע לבנקים שיעור הון מינימלי ומהו הבסיס המוסרי (או לפחות המקצועי) להתערבות זו?

על כך – ברשימה הבאה.

יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

שנתיים לבלוג "עולם המשכנתאות"

השבוע מלאו שנתיים להולדתו של הבלוג "עולם המשכנתאות". מטרת הבלוג, כפי שנכתב בכותרתו, היא "לקרב את הקורא לעולם המושגים של תחום המשכנתאות". הבלוג מיועד לקהל קוראים מגוון: לווים, אנשים העוסקים בתחום המשכנתאות, תלמידי קורסים במימון נדל"ן וסתם אנשים שיש להם עניין בנושא מימון הנדל"ן. הבלוג מנוסח בפשטות, כדי לאפשר לכולם לקרוא את הרשימות, למרות שברור שהבנה לעומק של לפחות חלק מהנושאים מחייבת ניתוח מעמיק יותר.

לבלוג הצלחה צנועה. למעלה מ-150 "קוראים" (בואו נהיה אופטימיים) נמצאים ברשימת התפוצה הקבועה שלו. לפי מנועי האתר מספר הקוראים בפועל משתנה לאורך זמן, לפי נושא הרשימה, כשהמספר החודשי נע בין 300 ל-600 קוראים. השתנות קצב הכניסה היא סבירה, חינוכית (צריכים להילחם על תשומת הלב של הקוראים)  ומעניינת. חתך הקוראים משקף (איכותית) את הציפיות: אני מקבל הערות ותגובות מכל אחת מהקבוצות שנמנו לעיל.

קיוויתי להפוך את הבלוג למרכז דיונים בנושאי מימון נדל"ן ובנושאים קשורים: להביא כותבים אורחים, ולגרום לקוראים להגיב לרשימות. ההצלחה לדובב אתכם היא חלקית: עד היום רק שני כותבים אורחים תרמו רשימות לבלוג, מתוך ששה שהביעו רצון לכך, ורוב המגיבים לרשימות מעדיפים להגיב ישירות במייל ולא באמצעות מנגנון התגובות המובנה בתוך הבלוג, אולי בגלל מורא הכתיבה.


עד היום פורסמו בבלוג 134 רשימות. במקרים ספורים חרגתי מנושאי הליבה של הבלוג והרשיתי לעצמי לדון גם בנושאים אחרים. לפי נתוני גוגל הרשימה הפופולרית ביותר היא "מה בין משכנתא צמודת-מדד למשכנתא "צמודת-פריים"?" מיום 8 ביוני 2010 שזכתה עד כה ל-523 קוראים. הבאה בתור היא הרשימה "שתי הערות על המחאה החברתית" מיום 4 באוגוסט 2011 עם 358 קוראים. שתי רשימות נוספות זכו לכ-300 קוראים: הרשימה לזכר הנופלים במערכות ישראל ("ערב יום הזכרון לחללי מערכות ישראל"),  והרשימה לגבי מחאת האוהלים ("אוהלים בשדרות רוטשילד"). מסתבר שיהיה קשה להגיע לתפוצת שיא ברשימות הקשורות בנושאי משכנתאות פרופר.

אני מקווה שגם בשנה הקרובה יהיה הבלוג מקור של מידע לציבור הקוראים. שנה טובה לכולם