יום חמישי, 12 במאי 2016

יום העצמאות ה-68 למדינת ישראל - חשבון נפש לאומי אישי

יום העצמאות הוא עיתוי מתאים לחשבון נפש לאומי. אני מרשה לעצמי להביא להלן את חשבון הנפש הלאומי שלי ביום זה:

  1. השכול הפרטי-אישי, המתועד ומופץ ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הוא סוחף. אנו נחשפים שוב למחיר הקיום הלאומי של ישראל: לאבדן, להרס המשפחות השכולות, ליגונם של ההורים, לשורותינו החסרות. אבל הנה נקודה ראויה לציון: יש הנצחה של הנופלים, יש למשפחות השכולות עם מי לשתף, יש חיבוק ציבורי. וכל זה מדגיש את עוצמתו של סיפור השואה: לא יחידים נרצחו - משפחות שלמות נרצחו, קהילות שלמות נמחו מעל פני האדמה. רוב שמות הנרצחים אפילו אינם ידועים. ממילא לא קיימת הנצחה לכולם. בעיני, הסיפור האמיתי של השמדת רוב יהדות אירופה אינו מחנה ההשמדה באושוויץ: זהו רק סמל, זהו רק סופו של תהליך ארוך של רדיפה והשמדה, זה רק בית-המטבחיים של 'הפתרון הסופי' של יהדות אירופה. הסיפור האמיתי הוא ההשמדה הכמעט-טוטאלית של יהדות אירופה: ההשמדה של הקהילה, של דרך החיים, של התרבות, של השפה, שהיו - ואינם עוד. ואת זה לא רואים אם מתמקדים דווקא באושוויץ.
  2. ההתעניינות הגוברת של הציבור בישראל בשואה, ובעיקר בהשמדה הפיזית שהתבצעה במחנות ההשמדה, היא תהליך לא טבעי: מטראומה נרפאים עם הזמן - לא שוקעים לתוכה. בתחילת שנות המדינה הייתה התעלמות (יום השואה קיים בלוח השנה הלאומי רק מסוף שנות ה-50. במקור הוא נועד בעיקר להנציח את מרד הגטאות), למרות שהייתה לשואה השפעה חיובית על דעת הקהל האוהדת את דרישת המאבק הציוני להקים מדינה יהודית נפרדת. בהמשך, עברנו להנצחה לאומית-טקסית ("יום הזכרון לשואה ולגבורה"), אבל לא היה בה אלמנט חזק של הזדהות אישית עם גורלם של יהודי אירופה. כיום אנו מנהלים תהליך שמנסה להפוך את השואה לטראומה אישית של היחיד, כמה דורות מאוחר יותר. גירוד הפצע (שלא כ"כ קיים אצל ילידי הארץ) נעשה בטקסים לאומיים דרמטיים רוויי אש ושירים ותפילות, ואם אלו אינם מספיקים - בנסיעה מאורגנת של קבוצות-נוער למחנות ההשמדה כדי לנסות להחיות טראומה, להפוך אותה לחוויה אישית. זהו מאמץ מוזר: אירופה 'עברה הלאה' ועושה מאמצים להשתקם מהחורבן שיצרה בה סופת הפשיזם  של המחצית הראשונה של המאה ה-20 ולנסות לבנות עולם חדש, על-לאומי; גם ישראל עברה בזמנו הלאה, קשרה יחסים דיפלומטיים, כלכליים וצבאיים חדשים ומועילים עם גרמניה ובנתה מדינה לאומית-יהודית לתפארת. עכשיו אנו מנסים לחזור לאחור, להתקרבן, להתחשבן, ולחוות טראומה אישית. כאילו, לפתע, נזכרנו בשואה.
  3. למה, בעצם? לא מדובר כאן בחינוך לעצמאות מדינית, לא בחינוך לזכרון ומורשת ולא בחינוך לערכים אנושיים אוניברסליים. איננו מתאמצים להטמיע בקרבנו את המסר האנושי החשוב ביותר שעולה מהשואה, זה של הטוב המוחלט שהבליח באור-יקרות בתוך החשכה הנוראה - חסידי אומות העולם, שחרפו נפשם כדי להציל בני עם אחר. מדובר במשהו שונה לגמרי: בחינוך של 'העולם כולו נגדנו', של הדגשת העובדה שאנו (ורק אנו) הקורבנות, של הטחת אשמה מתמדת כלפי הזולת (הנאצים, משתפי הפעולה, העם הגרמני כולו, בעלות-הברית שלא סיכלו את ההשמדה, וכו'). זוהי טענה לזכאות מוחלטת של הקורבן, ללא קשר למה שיעשה. סוג של  'רשיון להרוג' בגלל נסיבות היסטוריות, מין חסינות נצחית מפני משפט העמים. וזה הכל קשור לנושא אחד: לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
  4. ישראל נולדה לתוך מאבק צבאי. אי-אפשר היה כנראה להימנע ממנו לאור ההתנגדות האלימה של האוכלוסייה הערבית כלפי ההגירה הציונית. לאחר כמה סכסוכים אלימים מוגבלים, המאבק הסלים (לאחר החלטת החלוקה של מועצת הביטחון של האו"ם) למלחמת אזרחים כוללת. המאבק הצבאי נחל הצלחה בלתי-צפויה: תכנית החלוקה הקציבה למדינה היהודית 22% משטח המנדט הבריטי, אבל במאבק צבאי גברה מדינת ישראל ונטלה לעצמה 55% מהשטח. 19 שנה מאוחר יותר כבש צה"ל את מלוא השטח, ועוד כמה תוספות (חצי-האי סיני ורמת הגולן).
  5. משהו בתוצאה של מלחמת ששת הימים לא הסתדר עם הרעיון הציוני: לא ההתבססות על כוח צבאי כתחליף להכרת אומות העולם, לא האיבה המתמדת והגורפת עם תושביו הערביים של המזרח התיכון, לא החיים לנצח על החרב שגבו מחיר כלכלי ונפשי כבד, ולא הכורח (המודחק ומוכחש בישראל) בדיכוי אישי רצוף של תושבי השטחים הכבושים. לכן נעשו מאמצים להגיע לפשרה שתאפשר למדינת ישראל להשלים את חזונה לקיום בשלום עם עמי האיזור.
  6. הגישה הישראלית במשא-ומתן היתה כוחנית - כי ניצחנו במערכה הצבאית, כי נשטפנו גאווה לאומית מובנת, כי היה רגע מתוק של נקמה, כי העדפנו להיות צודקים מאשר חיים בשלום, כי העולם (לרגע) אהב אותנו ותמך בנו. אבל ההתפכחות הגיעה, ואיתה ההבנה של תחלופה בלתי-נמנעת בין שטחים לשלום, ושל הבחירה ההכרחית שישראל צריכה לעשות.
  7. מה שלא עשה לנו הניצחון של מלחמת ששת הימים - עשה לנו הכישלון הצבאי-לאומי של מלחמת יום כיפור (כן, נכשלנו במלחמה זו): הבנה של מגבלות הכוח, נכונות לנסיגה משטחים שנכבשו. ואז, לראשונה, הופיע לפתע הסכם שלום ראשון במזרח התיכון, ואחריו שני. בהמשך השנים, ההתפכחות היתה משני הצדדים: הפלסטינים ויתרו בהדרגה על גבולות החלוקה שקבע האו"ם; ישראל נאבקה עם עצמה פוליטית עד שויתרה בסופו של דבר על מלוא השטחים הכבושים (בסוף ימיה של ממשלת אולמרט). לראשונה, גבולות הפסקת האש של 1949 (ולא גבולות החלוקה) יכולים להתקבל ע"י העולם כגבולות של קבע.
  8. ואז, ב-2009, חל מיפנה: דווקא כאשר שני הצדדים הגיעו להסכמה על החלוקה, על גבולותיה, על שלביה - חל שינוי פוליטי בישראל. מאז אנחנו נעים בכיוון הפוך: אין יותר מו"מ אמיתי עם הפלסטינים, יש הידוק כמעט יומיומי של האחיזה הישראלית האזרחית בשטחים, יש ניהול ציני של תרגיל התחמקות ממו"מ אל מול פניו המקדירות של כל העולם המתפכח מאשליה, ויש הדתה של הסכסוך כך שהוא הופך מסכסוך לאומי ישראלי-פלסטיני לסכסוך דתי יהודי-מוסלמי שאינו פתיר בדרכי שלום. והתהליך הזה מוסווה בשיקולים מומצאים של ביטחון, של ריאל-פוליטיק ושל מוסריות. והוא חותר לשכנע פנימית (הוא אינו יכול לשכנע יותר את העולם החיצוני) ע"י הפחדה, ע"י שימוש בשואה כאמצעי ליצירת טראומה וחוסר-אמון בעולם החיצוני, וע"י חיזוק הטיעון הדתי (ומי שחושב שחדירת הציבור הדתי-לאומי לשורות הפיקוד של כוחות הביטחון היא רק נתון אנתרופולוגי מעניין - שיחשוב שוב). ועל כל אלו נוספת הסתה כנגד כל מי שחושב אחרת: הוא אינו ציוני, הוא אינו יהודי טוב, הוא אינו נאמן, הוא בוגד במדינת ישראל. אם באותה תיבת נוח שקרויה 'הציונות' נשמר בעבר מקום לא רק לתומכי זרם הציונות המדינית אלא גם לזרמים אחרים - פליטי שואה, קהילות מאזורי מצוקה, ציונות דתית, זרמים חרדיים שאינם ציונים ואפילו זרמים אנטי-ציוניים - כיום שולטים בתיבת נוח זו שלנו אנשי הפלג הימני-דתי, והם אינם מעוניינים עוד להשאיר בתיבה את האחרים. אין יותר מאבק דמוקרטי על דרך, אין יותר סטטוס-קוו בענייני דת מול מדינה - הכל יוגדר עכשיו מחדש.
  9. ישראל נאבקת כיום על חייה. המאבק איננו נגד אויב חיצוני - זהו מאבק פנימי. סוג של 'מלחמת אזרחים קרה'. הימין המדיני מנסה לנצח ע"י צימצום חופש הפעולה הדמוקרטי של השמאל, ע"י חקיקה מצמצמת-דמוקרטיה. השמאל מגיב ע"י ניסיון לכרות ברית עם גורמים חיצוניים (ראו את הסכסוך בין ממלכות יהודה וישראל, והקריאה של מלך יהודה למלך אשור לסייע לו נגד ישראל) - אולי סוג של הזמנת 'אש על כוחותינו'. והשנאה בין הפלגים הולכת וגוברת: דה-לגיטימציה הדדית, שנאה כמו שלא הייתה כאן בגלגול המדיני הנוכחי. מספיק לצפות בטלוויזיה, לקרוא את העיתונות או לעקוב אחר התעבורה ברשתות החברתיות. שנאה יוקדת. שנאה שעלולה להפוך את המלחמה הקרה למלחמה חמה.
  10. אני מאמין שהסכם מדיני עם הפלסטינים הוא בלתי נמנע, ושבמסגרתו תחזור ישראל לגבולותיה שלפני מלחמת ששת הימים בשינויי גבול מוסכמים. לא כי זהו הפתרון העדיף כיום בעיני רוב הציבור בישראל, אלא כי אין קיום להמשך המצב של שליטת ישראל בשטחים. זה יכול לקרות 'בטוב', ואולי אפילו זה יקרה: יתרחש מהפך פוליטי, יחול שינוי בהרכב הקואליציוני שישנה את הדינמיקה של השנים האחרונות, יתחלף ראש הממשלה. אם זה לא יקרה 'בטוב' - זה יקרה כנראה 'ברע': כתוצאה של מלחמה קשה, של חרם חיצוני על ישראל, או של משבר כלכלי שיביא לשינוי יחסי הכוחות הפוליטיים בישראל. חבל לכולנו על המעבר המיותר הזה, שכן אפשר בלעדיו. לבוא מכורח זה רע, כמו שאפשר להיווכח כשמתבוננים בחורבנו הטרגי של העם הפלסטיני בדרך לוויתור שלו על חלום השליטה בכל שטחי ארץ ישראל.
  11. מה יביא לתהליך פנימי חיובי בישראל? רק ניהול של ויכוח מדיני מתמשך בקרבנו, ניסיון בלתי-נלאה לשכנע, מאבק על פניה של מערכת החינוך שבה מונחלים רעיונות לדור הצעיר (לא סתם אנשי 'הבית היהודי' מחזיקים בתיק החינוך ואנשי הזרם הדתי-לאומי נאבקים לשליטה במערכות החינוך של צה"ל), גיבוש חזון מדיני ברור ומוצק ע"י האופוזיציה, ניהול מו"מ מתמשך עם העולם כממשלת צללים על בסיס חזון ברור, וכריתת בריתות פוליטיות בישראל כדי לאחד מפלגות קטנות לגוש פוליטי משמעותי. דרושה התמקדות בפרוגרמה מדינית - לא בהצגת דמויות אטרקטיביות של מנהיגים. צריך להמחיש את החזון ע"י כריתת ברית עם ראש הגשר הערבי-ישראלי, וצריך לנצל כל הזדמנות פוליטית להחלפת השלטון. ומה כנראה לא יצליח? טיפוח שנאת אחים, הסתה משמאל כתגובה להסתה מימין, הפחת ייאוש בקרב הציבור לגבי הסיכוי לשינוי, הסתגרות בבועה תרבותית-צרכנית במקום חבירה למחנה האחר לצורך הרחבת האופוזיציה, וירידה מהארץ. ואולי יש עוד דבר שלא יעזור : אחדות לאומית. כפי שזה נראה עכשיו, אחדות לאומית אינה מהלך שיביא לשינוי מדיניות אלא להיפך: לויתור חד-צדדי של האופוזיציה על הסיכוי לשינוי מדיני, תמורת השתתפות בשלטון.
  12. אובדן העשתונות של המרכז הפוליטי, אולי בגלל העדר פרוגרמה משכנעת במפלגת העבודה ההיסטורית ובגלל השחיתות הפוליטית, הביא להופעת תנועות פוליטיות חסרות-פרוגרמה ועתירות דמויות אטרקטיביות. אין פרוגרמה ואין מנהיגים פוליטיים אמיתיים - במקום זה נקבל 'מנהלים', 'מצביאים', פקידים בכירים, אנשי תקשורת. דרושה רק כריזמה אישית, סלבריטאות -  ויהיה בסדר. כך, מאז מפלגת ד"ש שאיפשרה את המהפך הפוליטי של 1977 הופיעו כבר 'הדרך השלישית', 'המרכז', 'קדימה', 'שינוי', 'יש עתיד', 'כולנו', ועוד. המפלגות החדשות כבר אינן דמוקרטיות ומסתפקות בשיבוץ דמויות אטרקטיביות ג'נריות, חסרות פרוגרמה, ברשימותיהן לכנסת. התגובה המתגוננת במפלגת העבודה היא אינסטינקטיבית: חיפוש מנהיג שיהווה משקל-נגד למנהיגי המרכז המתחלפים. סוג של לשלוח את דוד שלנו מול גוליית הפלישתי. ולכן הבחירה אינה בנבחרת, בכוורת פוליטית - הכל נעשה אישי: זה רבין ('אני אנווט'), פרס, ברק ('שחר של יום חדש'), בוז'י, ואולי הפעם אשכנזי. וזה קורה דווקא במציאות הישראלית העכשווית של מפלגות בינוניות, שאינן יכולות ממילא לתפוס את השלטון מבלי להקים קואליציות מורכבות. לכן היוזמה צריכה להיות קביעת פרוגרמה, יצירת בריתות פוליטיות, הקמת נבחרת פוליטית. כאן לא אמריקה ולא שלטון נשיאותי - צריך להתגבר על הנטייה לבחור איש אטרקטיבי ועל התלונה המתמדת שאין במי לבחור.

יום ראשון, 8 במאי 2016

מכירת תיקי משכנתאות ע"י בנק מזרחי-טפחות וע"י בל"ל - סנוניות של שוק משני למשכנתאות?

בחודשים האחרונים התבשרנו בתקשורת על עיסקאות שביצעו שני הבנקים המובילים בתחום המשכנתאות בישראל - בנק מזרחי-טפחות ובל"ל - למכירת תיקי משכנתאות למשקיעים. הרעיון של הקמת שוק משני למשכנתאות בישראל, שוק שבו יתקיים מסחר רצוף בהלוואות משכנתא ובכך יתאפשר למשקיעים לכלול משכנתאות בתיק ההשקעות שלהם - מרחף בחלל האוויר כבר מתחילת שנות ה-90'. רעיון זה לא הניב עד כה תוצאות מעשיות, למרות שפעילות סביב הקמת התשתיות החוקיות לשוק זה מתקיימת כל השנים מחוץ לאור הזרקורים. והנה, באחרונה קיבלנו שני איתותים: צוות בין-משרדי של הרגולטורים הפיננסיים פירסם בחודש נובמבר האחרון דוח רשמי לגבי הצעדים הנדרשים כדי לאפשר איגוח משכנתאות בישראל, ושני הבנקים המובילים בתחום המשכנתאות בישראל ביצעו עיסקאות של מכירת משכנתאות. האם העיסקאות האחרונות שביצעו הבנקים הן סנונית ראשונה של עולם חדש זה, שבו חוב המשכנתאות של משקי הבית נמכר למשקיעים מוסדיים?
בקיצור רב: מדוע נחוץ שוק משני למשכנתאות?
למי שהנושא אינו מוכר לו, ניתן למצוא הסברים מפורטים ברשימה קודמת בבלוג זה (ראו: "מכירת משכנתאות לקופות הפנסיה - מהו הרעיון הכללי?", כאן). ככלל, מכירת משכנתאות במסגרת שוק משני מפותח תורמת לשכלול שוק ההון בכך שהיא יוצרת אפיק השקעה חדש לחיסכון של משקי הבית, תורמת לשכלול שוק המשכנתאות בכך שהיא מגבירה את התחרות עם הופעתם של מלווים חדשים (מלווי משכנתאות שאינם בנקים), ותורמת ליציבות הבנקים בכך שהיא מאפשרת להם להנזיל את תיק הנכסים שלהם ולהקטין את החשיפה האופיינית לסיכוני ריבית ונזילות.
מה בדיוק עשו הבנקים בעיסקאות האחרונות?
אנו יכולים ללמוד על מה שעשו שני הבנקים מהכתבות שהתפרסמו לגבי עיסקאות אלו בתקשורת: ראו, לדוגמא, כאן וכאן. מדובר, בשני המקרים, במכירת חלק מתיק משכנתאות ספציפי (שסומן לצורך העיסקה), למשקיעים. בשני המקרים המשקיעים הם חברות ביטוח. בעקבות עיסקאות רכישה אלו, הבנקים והרוכשים הפכו לשותפים (בחלקים שונים בכל עיסקה) בבעלות על תיק המשכנתאות האמור. ההבדלים הבולטים בין העיסקאות הללו הם היקף, והגדרת תכולת המשכנתאות שבעיסקה. מבחינת היקף, העיסקה שביצע בל"ל היא הגדולה -  16 מיליארד ש"ח, בעוד שהיקף העיסקה שביצע בנק מזרחי-טפחות הוא צנוע יותר - פחות מ-800 מיליוני ש"ח. מבחינת תכולה, העיסקה שביצע מזרחי-טפחות היא לגבי הלוואות משכנתא קיימות, שניתנו עוד בשנת 2013 (כך עולה מהדוח השנתי של הבנק לשנת 2015), בעוד שבמקרה של בל"ל מדובר בעיסקה של הלוואות עתידיות - הלוואות שתינתנה בשנים 2016-2017.
מהי בעצם הסיבה למכירת המשכנתאות ע"י שני הבנקים, ולמה עכשיו?
מטבע הדברים, היוזמה להקמת שוק משני למשכנתאות היא יוזמה שמקורה במדינה - לא בסקטור הפרטי. אין לדעתי בעולם מערכת של שוק משני למשכנתאות שהוקמה ביוזמת השוק הפרטי. ואכן, בכל המהלכים שננקטו בישראל להקמתו של השוק המשני לאחר החלטת הממשלה להקים את השוק המשני (1992) היו היוזמים תמיד גורמים מהסקטור הציבורי: משרד האוצר, בנק ישראל ומשרד השיכון. משרד המשפטים השתתף גם הוא במהלכים וליווה את ההתלבטויות המשפטיות גיבוש ההמלצות לשינויי חקיקה נדרשים. הבנקים העצמאיים למשכנתאות ניסו אמנם גם הם לקדם את נושא מכירת המשכנתאות, אבל זאת בעיקר מסיבה של מצוקת מקורות מימון ובצורה ספוראדית.  לבנקים המסחריים ולגורמים בשוק ההון לא היה עניין מיוחד שיקום שוק משני למשכנתאות. אם כך - מה נשתנה הפעם? מדוע שני בנקים מסחריים פועלים פתאום למכירת משכנתאות למשקיעים? ועד כמה יוזמה זו מתואמת עם המלצות הצוות הבינמשרדי?
לפי הדיווח בעיתונות (במקרה של בנק מזרחי-טפחות - גם לפי הדיווח לציבור בדוח השנתי שלו לשנת 2015) הבעיה של הבנקים היא הצורך בשיפור הלימות ההון שלהם. המפקח על הבנקים הציב בפניהם דרישה להגדיל את יחס ההון העצמי שלהם לנכסי הסיכון כחלק מההתאמות הנדרשות לקראת יישום השלב הבא של 'הוראות באזל', וקבע להם לצורך זה תוואי רב-שנתי מאתגר. הבעיה היא שהגידול המהיר של האשראי לדיור בשנים האחרונות - גידול שמקורו בירידת הריבית ובהתפתחות בועת נדל"ן בתחום הדיור - מקשה על הבנקים להתכנס לתוואי זה שקבע המפקח. כדי להתמודד עם הדרישה הרגולטורית (מבלי להזדקק לגיוס הון עצמי) נדרשים הבנקים לרסן את גידול תיק האשראי שלהם ו/או למכור נתחים ממנו למשקיעים.
צא ולמד: מכל הסיבות האפשריות והפרואקטיביות שיכלו להיות לבנקים לנקוט בצעד זה של מכירת תיקי משכנתאות - מהלך להגדלת שיעור התשואה על ההון, הקטנת החשיפה של הבנקים לסיכוני ריבית (הלוואות ארוכות-טווח הממומנות ממקורות מימון קצרי-טווח), או הקטנת החשיפה לסיכוני האשראי הגואים על רקע בועת מחירי הדיור - הסיבה שהניעה את הבנקים לבצע את העיסקה היא דווקא הרצון לעמוד בדרישות ההון שקבע להם המפקח על הבנקים לסוף 2016 מבלי להזדקק לגיוס הון מניות.
מאפייני העיסקאות האחרונות: כמה נקודות
מאפיין חשוב אחד של העיסקאות האחרונות הוא שאין מדובר כאן בעיסקת מכירה סופית של תיק המשכנתאות אלא בסוג של התקשרות חוזית בין הבנק לבין הרוכש. סוג זה של התקשרות לגבי תיקי משכנתאות קרוי Participation, להבדיל מ-True Sale. זוהי הבחנה בין זכות קניינית לבין זכות חוזית: בעל החוב של לווה המשכנתא, גם לאחר העיסקה, הוא הבנק. גם השעבוד של הדירה כנגד ההלוואה נותר שעבוד לבנק. המשמעות של רכישת זכויות חוזיות בתיק משכנתאות - להבדיל מרכישה של החוב עצמו - היא שלא נוצרת הפרדה בין המשכנתא לבין הבנק המוכר אותה: סיכון האשראי של רוכש ההלוואות אינו מוגבל לסיכון האשראי הגלום בהלוואות המשכנתא אלא מושפע גם מהאפשרות שהבנק המוכר עצמו ייקלע לקשיים. זה אולי נראה לנו קצת מופרך במקרה הפרטי הנוכחי, כשהבנק המוכר הוא בנק לאומי הגאה, אבל צריך לזכור שמבנה זה צריך להתאים גם למציאות אחרת ולבנקים אחרים.
נקודה שנייה היא שלא מדובר בעיסקה זו ביצירת נכס נזיל: בניגוד לשיטה האמריקנית של הנפקת ני"ע סחיר כנגד תיק המשכנתאות - במקרה שלנו רוכש ההלוואה מחזיק בידיו נכס שאינו סחיר. המשמעות היא שיש לו פחות דרגות חופש למקרה שירצה לממש את הנכס או אפילו לשנות את שיעור האחזקה שלו בתיק.
נקודה שלישית בעיסקה היא הקביעה לפיה הבנק יהיה תמיד מנהל המשכנתאות בתיק הנמכר: המשקיע לא יוכל, גם בעתיד, להחליט על העברת ניהול ההלוואות והגבייה לגוף אחר. זה אולי נשמע הגיוני, אבל יש לזכור שבכך ניטלת מידי המשקיע הזכות להפקיע מידי הבנק את ניהול ההלוואות בגלל מחלוקת אפשרית לגבי אפקטיביות הניהול. חישבו גם על אפשרות שהמשקיע ירצה במהלך השנים הקרובות להגדיל את היקף השקעותיו במשכנתאות ע"י ביצוע עיסקאות רכישה נוספות עם בנקים אחרים - התפתחות סבירה כשמדובר במשקיע גדול כמו חברת ביטוח או קופת פנסיה. המשקיע לא יוכל אז לנהל את הצד האדמיניסטרטיבי של ניהול ההלוואות כרצונו: כל משכנתא שקנה תנוהל לכל אורך חייה בידי אותו בנק שביצע אותה.
נקודה רביעית נוגעת לשקיפות. אין למשקי הבית המעורבים בעקיפין בהשקעה (ציבור המבוטחים בחברת הביטוח, החוסכים בקרן הפנסיה) ולא לציבור כולו מידע אוביקטיבי על רמת הסיכון בעיסקה. זאת, ועוד: גם במהלך השנים הקרובות לא יהיה להם מידע על רמת הסיכון בתיק, ועל התנהגות הלווים, שכן לא קיים בעיסקאות אלה שום מנגנון של שקיפות: אלו עיסקאות OTC. זה אומר גם שאין בעיסקאות אלו שום תהליך ציבורי של למידה והסקת מסקנות: משקיעים פוטנציאליים לא יוכלו ללמוד מניסיונם של המשקיעים הנוכחיים. כל המידע קיים רק בידי הצדדים הישירים לעיסקה.
נקודה חמישית נוגעת לתופעה הקרויה בעגה המקצועית Cherry Picking: בעיסקאות בהן מעורבים רק שני צדדים (מוכר הלוואות אחד ורוכש הלוואות אחד - סוג העיסקאות שבו מדובר הפעם) יכול להיווצר מצב שבו לרוכש יש עמדת יתרון שהוא יכול לנצל כדי לכפות על המוכר מיון של תיק ההלוואות ובחירת הלוואות 'טובות' לצורך הרכישה. מיון כזה של העידית עלול להותיר בידי הבנק את הזיבורית. המשמעות היא שהבנק מצליח למכור רק הלוואות בעלות סיכון אשראי נמוך-יחסית, ונותר לכן בעלים של הלוואות בעלות סיכון אשראי גבוה-יחסית. זה אומר שדרישות ההון של המפקח על הבנקים צריכות להיות תלויות כעת בשאלה אם עיסקאות המכירה לא דיללו את תיק האשראי של הבנק מבחינת איכות אשראי. האם זהו המקרה בעיסקאות שבהן מדובר כאן? אם תקראו את הדיווח בתקשורת (ראו הפנייה לעיל) תוכלו למצוא בעצמכם סימנים לכך שעיסקאות אלו לא היו חופשיות ממיון.
מה קורה בעולם אלטרנטיבי?
בעולם אלטרנטיבי, כזה שהיווה יעד למאמצים לחיקוי והטמעה בישראל מאז שנות ה-90', מדובר במציאות שונה: המכירה היא מכירה סופית, וההלוואות מופרדות מהבנק ע"י הקמת חברה חיצונית חד-תכליתית הרוכשת את ההלוואות ומנפיקה כנגדן ני"ע מגובי משכנתאות. נייר הערך המונפק כנגד תיק המשכנתאות נרשם למסחר בבורסה לניירות ערך ולכן הוא נזיל מבחינת המשקיע. בחירת הגוף שיהיה אחראי לניהול השוטף של ההלוואות ולגביית התשלומים נתונה תמיד להחלטת המשקיע. דירוג הסיכונים בתיק ההלוואות הוא חיצוני, נעשה ע"י חברת דירוג והוא גלוי לציבור. פיקוח של הרגולטור מבטיח שתיקי האשראי הנמכרים בעיסקאות אינם מדללים את איכות האשראי בתיק של הבנק.
אז מהי המסקנה?
אז מה בעצם קרה כאן הפעם? עיסקאות כאלו, של מכירת חלקים מתיקי משכנתאות למשקיעים מוסדיים בעיסקאות דו-צדדיות (Participation), היו נהוגות בישראל במחצית הראשונה של שנות ה-90'. הרקע לביצוען היה אז מצוקת המקורות של הבנקים העצמאיים למשכנתאות. מצוקת המקורות נבעה מהגיאות בשוק המשכנתאות על רקע העלייה ההמונית ממדינות בריה"מ-לשעבר ומההפרטה (1990 ואילך) של הסיוע הממשלתי לזוגות צעירים. המצוקה גרמה לבנקים להיות בעמדת נחיתות במגעים מול קופות הגמל (המממנים העיקריים של הבנקים למשכנתאות והרוכשים הפוטנציאליים של תיקי משכנתאות באותה תקופה). ואמנם, עיסקאות אלו בוצעו רק ע"י הבנקים העצמאיים ('טפחות', 'כרמל', 'ירושלים' ו'אדנים') ולא ע"י בנקים שהיו קשורים עסקית לבנקים המסחריים ושהיה להם לכן צינור מימון ישיר מקופות הגמל (שנוהלו אז, כזכור, ע"י הבנקים המסחריים). בעיסקאות אלו היו כל החסרונות שמנינו: הרוכשים דרשו זכות למיין את התיק ולרכוש רק את העידית, הערכת הסיכונים בתיק הנרכש נעשתה ע"י גורמים פנימיים לעיסקה, ולא הייתה שקיפות - לא לגבי תנאי העיסקה ולא לגבי התנהגות תיק האשראי לאחר ביצוע העיסקה.
אבל המהפכה התחילה. מאמצע שנות ה-90' נעשתה עבודת תשתית נרחבת, בהשתתפות גורמים רבים, לקראת הקמתו בישראל של שוק משני למשכנתאות, ובמהלכה התחוור לכל הגורמים שאופי העיסקאות שנעשו עד אז היה חובבני ולא מתאים - בעיקר משפטית - למערכת מודרנית של שוק הון. המסקנה של כל הגורמים המעורבים היתה שיש לחתור לסביבה שבה תתאפשרנה עיסקאות של מכירה סופית. בין השאר, נדמה היה לי שגם המפקחים על הבנקים התחרטו בדיעבד על שהכירו בעיסקאות ה-Participation של השנים הקודמות כעיסקאות מכר ובכך איפשרו לבנקים המוכרים להסיר את ההלוואות שנמכרו מהמאזן ולצמצם בהתאם את דרישות ההון. ואמנם, עיסקת ה-Participation האחרונה בישראל בוצעה - למיטב זכרוני - בשנת 1996.
מסיבות שונות, המהלך של הקמת שוק משני למשכנתאות לא הושלם עד היום. גם מהלכים פרטיים למכירת משכנתאות בדרך של הנפקת ניירות-ערך מגובי-משכנתאות שיזמו (בנפרד, ובמועדים שונים) שלושת הבנקים הגדולים למשכנתאות - כשלו, מסיבות שונות. ייתכן שהדוח שפירסם הצוות הבינמשרדי בחודש נובמבר האחרון הוא בשורה טובה ואיתות על כך שיש סיכוי שהתנופה תתחדש והמהלך יושלם בקרוב.
בכל מקרה, העיסקאות האחרונות שביצעו שני הבנקים אינן מהוות בשורה, אלא נסיגה חזרה לשיטות מיושנות ולא רצויות. הן רק ניסיון אד-הוק לשפר את הלימות ההון שלהם, תוך עקיפה של הקשיים הקיימים כיום בדרך המלך בגלל היעדר תשתית מתאימה לפעילותו של שוק משני מוסדר למשכנתאות. הבנקים אינם אשמים בכלום: הם רק מנסים למקסם בכפוף למציאות ולמציאות הרגולטורית. הפתיעה אותי רק העובדה שהמפקח על הבנקים הכיר בעיסקאות אלו כעיסקאות מכר לצורך הלימות ההון, כאילו שלא עברו עשרים שנה וכאילו לא למדנו כלום מההיסטוריה.